e-SMM Nedir?
A'dan Z'ye e-SMM Rehberi

e-SMM günümüzde serbest meslek mensupları tarafından kullanılan bir sistemdir. Bu sistem neticesinde elektronik olarak makbuz düzenlemesi yapılabilmektedir. Böylece hem meslek sahipleri hem de bu mesleklerde yapılan işlemler adına bir belge oluşturulabilmektedir. Hem maliyeti düşürmek hem de dijital depolama yapmak için faydalı olmaktadır.

Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından farklı meslek mensupları için özellikle dijitale geçme süreci hızlanmıştır. Çeşitli evrak ve çalışmaların internet aracılığıyla sağlanabiliyor olması aslında meslek sahipleri için de bir avantajdır. İnternetin faydaları arasında yer alan hızlı hareket etme ve arşiv durumu elde edilmektedir. e-SMM de makbuz sistemini kolaylaştırmaktadır.

e-SMM Nedir? A'dan Z'ye e-Arşiv Rehberi
Dt. Deniz İnce
Dt. Deniz İnce
Dentince

Hem ekonomik hem de kaliteli hizmet sundukları için herkese tavsiye ediyoruz. Kullanımı oldukça kolay, gönül rahatlığıyla kullanabilirsiniz.

Deniz Aydemir
Deniz Aydemir
Codeblind Yazılım Teknolojileri A.Ş.

Hızlı geri dönüşleri ve her süreçte güler yüzle yardımcı oldukları için müşteri destek ekibine çok teşekkür ederim.

Sekizbit e-Dönüşüm e-SMM Programı
Hemen Ücretsiz Deneyin!

Hemen Ücretsiz Deneyin!
e-SMM Nedir?

e-SMM Nedir?

Günümüzde gerek başkanlık gerekse bakanlıklar tarafından kolaylık sağlaması amacıyla farklı sistemler geliştirilmektedir. Serbest meslek çalışanları tarafından kullanılarak makbuz kesilmesini sağlayan e-SMM, bu örneklerden biridir.

Makbuz tutmak genellikle yapılan işlemlere yasal belge oluşturmak ve iki taraf arasında güvence sağlamak için şarttır. Geleneksel anlamda fiziksel olarak oluşturulan makbuzları muhafaza etmek oldukça güç olmaktadır. Bahsedilen güçlüğü ortadan kaldırmak adına dijital ortamda makbuz oluşturmak artık günümüzde mümkün olmaktadır.

e-SMM Ne Demek?

İnternet ortamında özellikle bu kısaltma ile bahsedilse de açık hali elektronik serbest meslek makbuzu olmaktadır. Başındaki e; online ve interneti temsil etmektedir. Diğer harfler ise ‘serbest meslek makbuzu’ kelimesinin baş harflerinden oluşmasıyla elde edilmektedir. Kısa haliyle bu şekilde adlandırılmakta ve daha pratik bir kullanım sağlamaktadır.

Elektronik Serbest Meslek Makbuzu Sistemi Kimler Tarafından Kullanabilir?

Oluşturulan entegrasyon sistemleri genellikle belirli bir alana hitap etmek üzerine geliştirilmektedir. Gelir İdare Başkanlığı genel itibari ile meslekler ve bu mesleklerin yaptığı ticari durumlar üzerinde düzenlemeler yapmaktadır. Serbest meslek makbuzu (e-SMM) sistemi de adından da anlaşılacağı üzere serbest piyasada hakim süren kişi ya da firmalar tarafından kullanılmaktadır.

Serbest meslek kapsamında müşteri ile olan ilişkiler her zaman yüz yüze olmak zorunda değildir. Özellikle pandemi döneminde ortaya çıkan sosyal mesafe sebebiyle evrakların elden teslim edilmesi yerine temassız çözümler ve alternatifler üretilmektedir. e-SMM kullanımı için herhangi bir meslek kısıtlaması yoktur. Serbest meslek ahbabı her kimse bu konuda profesyonel bir şekilde e-SMM çözümlerini kullanabilmektedir.

e-SMM Sistemine Nasıl Geçilir?
GİB e-SMM Başvuru Yöntemi

Kişisel olarak sisteme GİB üzerinden başvuru yapabilmek mümkündür. Ancak bu süreç kişiler için uzun süreli ve zorluk seviyesi yüksek olmaktadır. Profesyonel bir destek almak adına başvuruda bulunmak gerekmektedir. Gelir İdare Başkanlığı tarafınca başvuru sürecinde bazı evrakların sağlanması ve adımların izlenmesi şarttır.

Başvuru esnasında e-imza ve mühür başvurusunda bulunmak ilk adımdır. Daha sonra aracı olan firma sayesinde gerekli evraklar hakkında bilgi alınmaktadır. Evrakların tamamlanma sürecinden sonra teslimatı yapılmaktadır. En son aşamada sistem, onaylanarak kişilerin kullanımına açılmaktadır. Böylece kullanım başlayarak makbuz kesimi sağlanmaktadır.

e-SMM Sistemine Nasıl Geçilir?

e-SMM Portal Giriş Nasıl Yapılır?

Elektronik serbest meslek makbuzu sistemine giriş için uzun bir süre gerekmemektedir. Şayet kişi ya da meslek mensupları tarafından sistem aktive edilirse sonrasında süreç daha hızlı ilerlemektedir. Tek yapılması gereken aracı firma ya da GİB tarafından verilen giriş bilgileri ile sisteme erişmektir. Sisteme giriş yapıldıktan sonra yeni makbuz kesilebilmekte ve eski makbuzlar görüntülenebilmektedir.

Giriş bilgisi kullanıcı adı/firma adı ve şifre ile sağlanmaktadır. Her serbest meslek mensubu için e-SMM sisteminde kişisel bilgilendirme bulunmaktadır. Sadece meslek sahipleri için değil firma içinde çalışanların da erişebilmesi için bu bilgilere sahip olması şarttır. Aksi durumda giriş yapılamamaktadır. Olası şifre kaybı durumunda profil yeniletmek gerekmez, yeni şifre alınması gerekmektedir.

Elektronik Serbest Meslek Makbuzu Nereden Görüntülenebilir?

Elektronik Serbest Meslek Makbuzu Nereden Görüntülenebilir?

Makbuzlar kesildikten sonra doğrudan gerekli kişilere iletilebilmektedir. Online olarak gerçekleşen bu durum anında gerçekleşmek zorunda değildir. İletim dışında, denetim gibi farklı durumlar için de ihtiyaç olan makbuzlara zaman zaman erişmek gerekebilir. Bu gibi durumlarda makbuz görüntüleme aşamasına geçmek ve belirli aşamaları izlemek gerekmektedir.

Oluşturulan serbest meslek makbuzu (e-SMM) sistemine kişiler özel giriş bilgilerini kullanarak girmektedir. Sisteme giriş yapıldıktan sonra yeni makbuz oluşturma ve var olan makbuzları görüntüleme bölümü mevcuttur. Sistemdeki eski makbuzlara doğrudan bu şekilde ulaşılabilir. Yine makbuz numarası kullanılarak da bizzat araştırma yapmak mümkündür.

Serbest Meslek Makbuzu Kaç Gün İçinde Düzenlenmelidir?

Elektronik serbest meslek makbuzu sisteminde (e-SMM) işlem yapmanın belirli kuralları mevcuttur. Bahsedilen bu kurallar aşılmadan ya da dikkat edilerek makbuzların kesilmesi gerekmektedir. Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından belirlenen kurallar, sistemin daha uygun ve kanunlar kapsamında gerçekleşmesini sağlamaktadır.

Fiziksel makbuz kesimlerinde de belirli tarih aralığında makbuz kesilmesi gerekmektedir. Online makbuz sisteminde de aynı şekilde durum geçerlidir. Serbest meslek mensupları tarafından yapılan işlemler neticesinde makbuzların yedi gün içerisinde kesilme şartı bulunmaktadır. Yedi gün geçtikten sonra yapılacak işlemler için ekstra işlemler gerekebilmektedir.

e-SMM Programı Avantajları Neler?

Oluşturulan online entegre sisteminin belirli avantajları bulunmaktadır. Bu sistem de, GİB tarafından, bahsedilen avantajlardan ötürü oluşturulmuştur. Avantajları neticesinde serbest meslek mensupları tarafından kullanılabilmektedir. Böylece oluşturulan sistemin de kullanım sonrası olumlu dönütleri oluşmaktadır.

e-SMM sistemi üzerinden e-makbuz kesebilmek öncelikle serbest meslek mensuplarının kısa sürede işlem yapabilmesini sağlamaktadır. Bilgisayardan işlem yapabilmek fiziksel işlemlere göre daha pratik olmaktadır. Oluşturulan bu pratiklik sayesinde sanılandan çok daha düşük sürede işlemlerin ilerlemesi sağlanacaktır.

Diğer yönden makbuzların kağıt halinde saklanması oldukça zor bir durum olmaktadır. Birden fazla firma ve kişi ile işlem yapılması makbuzların sayısını arttırmaktadır. Artan makbuzları saklamak adına belirli bir alana ihtiyaç olacaktır. Halbuki e-makbuz sayesinde internet ortamında çok rahat saklamak ve ihtiyaç halinde kullanmak mümkündür.

İnternet üzerinde makbuzların oluşturulması neticesinde gerekli kişilere makbuz iletimi daha hızlı gerçekleşmektedir. Acil oluşan durumlarda, hızlı hareket etmek gerektiğinde makbuz internetten hemen bulunabilmekte ve bunun neticesinde iletimi sağlanabilmektedir. Bu durum yoğunluğu fazla olan meslek mensupları için oldukça önemli bir avantajdır.

Serbest Meslek Makbuzu Kullanmak Zorunlu mu?

e-SMM 2019 yılında tebliğ ile Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından duyrulmuştur. Duyuru neticesinde elektronik sisteme geçmek sadece kişisel tercihlere bırakılmamıştır. Aksine 1 Şubat 2020 yılında faaliyetlerine devam eden serbest meslek mensupları için zorunluluk oluşturulmuştur. 1 Haziran 2020 yılında zorunlu olmuştur.

Herhangi bir değişim oluşturulmadığı için serbest meslek mensubu kişiler tarafından 2020 yılında faaliyetleri devam ediyorsa e-SMM girişi yaptırmak zorunludur. 2022 yılında yine mesleğini serbest olarak sürdüren firmalar tarafından sisteme giriş yapılması şarttır. Bu yüzden profesyonel destek ya da kişisel olarak başvuruda bulunmak gerekmektedir.

e-SMM Nasıl İptal Edilir?

Serbest meslek mensupları ya da alıcı tarafından e-SMM iptal gerçekleşebilmektedir. Tarafına makbuz düzenlenen kişiler GİB sistemine giriş yapıp ‘Adıma düzenlenen belgeler’ kısmından erişim sağlayıp iptal başvurusu oluşturmaktadır. Meslek sahipleri tarafından ise ‘gelen iptal talepleri’ kısmından bu iptal talepleri görüntülenmektedir.

e-SMM kapsamında iptal talepleri ister iptal edilebilmekte isterse geri çevrilebilmektedir. İptal sürecine geçildikten sonra genellikle sekiz gün içerisinde e-SMM üzerinden dönüş yapılmaktadır. Böylece iptal gerçekleşecek ve makbuz yürürlükten kalkacaktır.

Sekizbit e-Dönüşüm e-SMM Programı
Hemen Ücretsiz Deneyin!

Hemen Ücretsiz Deneyin!

Sekizbit e-Dönüşüm e-SMM Programı Hemen Ücretsiz Deneyin!

Hemen Ücretsiz Deneyin!